2014. november 21., péntek

Végy 12 liba far-hátat........és számoljunk együtt

Nézegetem a blogokat, és látom mekkora divat lett különleges és drága alapanyagokból főzni.
 Annak ellenére, hogy én is ismerem a mondást " Olcsó húsnak híg a leve" , szeretek  pénztárca barát ételeket az asztalra tenni. Ez nem szűklátókörűség, kóstoltam már sok különleges ételt, olcsót és drágát is, szerintem az elkészítés a dolog nyitja.
Nos....A kérdés, hogy tényleg híg-e az a bizonyos lé?
A jelen esetben az olcsó hús a liba far-hát. 12 db-t vettem 700,- forintért.
Bár én imádom a sült liba-kacsa far-hátat, rajtam kívül senki nem eszi meg.Ezért muszáj találékonynak lenni.
Most lássuk mi minden készült belőle:
Lenyestem az összes könnyen levágható hájat róla , 1 kilónyi lett belőle.
Éles késsel levágtam a kicsi hús cafatokat, 80 dekányi jött össze.
Mindegyik far-hátról levágtam a nyaktövet, 12 db 7-8 centis libanyak darabot  kaptam.
A hátában van egy mirigy mindkét oldalon, ez a libánál jó vastag hájba ágyazódik bele. Ezt is kikapartam hájastól, mindenestől. Ezt én a sült far-hát esetében ínyenc falatnak tartom.
Ennyit az előkészítésről, ami egyébként nekem több mint 1 órámat emésztette fel.

Kezdődhett a főzöcske.

A lekopasztott far-hátból 4 darabot belegyömöszöltem egy 6 literes fazékba, alaposan bezöldségelve, isteni húsleves lett belőle. Grízgaluskával ahogy illik. Két napi leves adagunk.

Míg a leves gyöngyözve rotyogott, a hájat egy nagyobb lábosba tettem, annyi vizet öntve rá, hogy épp csak ellepje, nagy lángon felforraltam, majd kisebbre vettem a gázt, és addig sütöttem sűrűn keverve, míg e hájakból piros omlós ropogós tepertők lettek.
Ekkor kihalásztam a tepertőket, a zsírt üvegbe öntöttem.
1 liter !!! libazsír lett belőle és 20 dkg libatepertő.

A lábos aljára kicsit lesült pörcöt nem hagyván kárba veszni, ugyanebbe a lábosba belehajigáltam a mirigyet a hájjal, leöntöttem vízzel, ezt is csak épp hogy ellepje. Rászeltem nagyobb kockákra 2 közepes fej hagymát, hozzádobtam 6 szép gerezd fokhagymát és egy 10 centis ágas-bogas kakukkfű ágat a kertből.2 teáskanál só és őrölt bors is került a tetejére. Felforraltam és utána lassú tűzön pároltam. Mikor már elfőtte a levét, csak a zsír rotyogott, belekevertem 1 evőkanál nem csípős paprika krémet.Ez adja meg majd a színét, gondoltam.
Üvegbe került, kiváló szendvicskrémként, 3/4 literes az üveg. Megkóstoltam, isteni finom!

Jöhet a húsnyesedék. Ledaráltam, 2 szelet áztatott és kifacsart fehér kenyér kíséretében, sóval, borssal, fokhagymával, kakukkfűvel és egy csokor petrezselyem zölddel összegyúrva rudakká formázva most olajban sütöttem ki. 17 db fasírt pogácsa lett belőle, bőven több mint egy ebédnyi. Aki már evett liba vagdaltat, az tudja, hogy ezerszer finomabb mint a disznóból készült.
Burgonyapürével került a tányérokra.

A 12 db libanyaktőből valamelyik nap gombás nyakpörkölt készül majd, addig a fagyasztóban várakozik, még két adagnyi levesnek való társaságában.
Mindez 700,- ft-ból került az asztalra. Ugye hihetetlen.!?




2 megjegyzés:

  1. El vagyok bűvölve, nagyon tetszenek a receptek!!!Alig várom, hogy én is tudjak venni far-hátat!
    Marika

    VálaszTörlés
  2. Szerintem is fantasztikus.Én is ezeket az ételrecepteket keresem.Ez a tudomány "semmiből teremteni"nagyon tetszik.

    VálaszTörlés